top of page

ANDREEA FLORENTINA CHIPER

Mireasa mortului - despre realitate și alți demoni

„Mireasa mortului” poate fi luat drept un demers un demers de traducere, pe de-o parte o traducere a documentarului pe terenul ficțiunii, și pe de altă parte o transformare a realității în spațiul nebulos al universului suprauman, care depășește granițele lumii materiale. Pe scurt, inspirația de tip documentar relaționează în film cu realitatea poveștii: o echipă de filmare din Franța ajunge într-un sat din România, cu intenția de a face un documentar infuzat de specificitățile și tradițiile locale. Pentru asta imperativul ficțional le impune o secvență de înmormântare și în cele din urmă francezii ajung să mizansceneze, cu aportul localnicilor, o înmormântare tradițională, cu toate rolurile acoperite de oameni reali, aparținând mediului, mai mult sau mai puțin dornici să participe la acest ritual ficționalizat. Aici, filmul deschide un dialog despre relațiile complicate dintre realitate și ficțiune, dintre materia documentară și lumile imaginare care par să iasă la suprafață, să capete și ele carne și oase.

Filmul tatonează o zonă puțin explorată în cinemaul românesc, abandonând spațiul urban alienant pentru a plonja în mediul rural, în mitologia lui complexă, colorată cu diverse credințe magice, un punct de intersecție între ritualurile vieții de zi cu zi în toată simplitatea lor (întâlniri la crâșma din sat, prânzuri picurate cu pălincă, drumul duminical la biserică etc.) și misterele unei lumi nevăzute. Lume care, în unele momente, pare să devină din ce în ce mai tangibilă, ieșind din perimetrul strict al superstiției și al supranaturalului pentru a se revărsa peste oameni și spații.

Există un fel de alienare foarte vizibilă a străinilor, atrași de figurile pitorești întâlnite în sat, dar totodată incapabili să înțeleagă și să rezoneze prin toate straturile sociale și credo-urile existențiale care-i despart. Colectivul de săteni, adus de viață de actori ca Ion Sapdaru, Mihai Gruia Sandu și Mircea Alexandrescu (cunoscuți exact pentru tipologiile rural-periferice încarnate aici) se detașează net de grupul de actori francezi din echipa de filmare, apariții modern-platinate, stârnind mefiența localnicilor.

Cel mai bun exemplu al nepotrivirii ontologice este chiar relația care se dezvoltă între Martin (Duncan Talhouet), directorul de imagine al viitorului film, și Irina (Manoue Fleytoux), fiica adoptivă a gazdei, o apariție care îmbină fragilitatea cu o forță nebănuită a caracterului, o capacitate neobișnuită de sondare în tenebrele propriei ființe. Ceea ce părea la prima vedere o simplă idilă trecătoare se transformă într-o desfășurare nebănuită de forțe, atât în plan uman (gelozia și intensitatea sentimentelor fiind atribute clasice ale relațiilor de iubire din filme), cât și la nivel mistic, prin toată simbolistica menită inițial să avertizeze și să creeze o acumulare treptată, dar explodată în cele din urmă în repercusiunile neglijenței celor din echipa de filmare față de limitele universului magic pe care le-au încălcat. La final, Martin va scăpa cu greu din amploarea violentă a amestecului de pasiune și supranatural, iar filmul va fi terminat cu prețul unor destine deraiate de la cursul lor firesc, ori în nefericire, ori în moarte.

bottom of page